Når dit barn får diagnosen cerebral parese (CP) kan der være fagpersonale, der ønsker at kategorisere dit barns fysiske formåen ved at bruge forskellige fagtermer.
Nogle læger bruger Gross Motor Function Classification System (GMFCS), som klassificerer mennesker med cerebral parese i fem funktionsniveauer, hvor niveau 1 og 2 er kendetegnede ved ikke at have brug for hjælpemidler. Du kan læse mere om GMFCS og de fem funktionsniveauer på CP-guiden.
Andre betegnelser, som du kan støde på, er, at dit barn har enten ”let” eller ”svær” cerebral parese eller ”synlig” overfor ”ikke-synlig” CP. Fælles for de her nævnte betegnelser, inklusiv GMFCS, er, at de udelukkende fokuserer på dit barns fysiske formåen.
Cerebral parese er dog langt mere kompliceret end blot at være et fysisk handicap. Cerebral parese er en hjerneskade, der altid, i større eller mindre grad, giver kognitive vanskeligheder.
Og hvor store kognitive udfordringer man har, siger betegnelserne ikke noget om. Kognitive evner er de mentale processer i hjernen, som giver os evnen til blandt andet at tale, ræsonnere og orientere os.
Læs mere om kognitive vanskeligheder her.