Af Frands Havaleschka
For Bertram Rumle Sander Hvalsøe har den elektroniske musik altid fyldt rigtig meget. Som 10-årig fik han sin første mixerpult, og siden har han brugt meget tid på at eksperimentere med de rigtige beats og akkorder til den elektroniske musik, han elsker at producere.
Det er noget, han er rigtig god til. Man skulle derfor tro, at valget var nemt for ham, da han i 2019 skulle vælge indholdet til sin STU-uddannelse.
For mange ville det ligge lige til ’højrebenet’, at det skulle være noget med musik. Men Bertram havde også et stort ønske om at afslutte folkeskolens afgangsprøver, som han aldrig fik mulighed for i Centerklassen på Skovvangskolen, hvor han gik fra 4. til 9. klasse. Hans mål var at bruge STU-årene på at dygtiggøre sig og afslutte folkeskolens prøver, så han senere kunne komme i gang med en HF-uddannelse.
Man kan hvad man vil
Bertram har altid været meget målrettet – og stædig. Det var egenskaber, han tilegnede sig, da lægerne i de tidlige børneår forudsagde, at han aldrig ville komme til at gå eller cykle. Ud fra devisen: man kan, hvad man vil - også selv om man har cerebral parese - fravalgte han musikken og gik efter den boglige uddannelse.
Han ville kæmpe for at komme på HF – han havde jo modbevist lægernes dom ved både at kunne stå på ski og cykle på en tohjulet cykel uden nogen form for støtte. Så hvorfor skulle det ikke også lykkes med bøgerne? Han startede derfor sit STU-forløb i august 2019 på CSU Egedammen i Hillerød, hvor han blev tilknyttet Daghøjskolen.
Det gik fint i starten. Bertram var dygtig og koncentrerede sig om faget dansk, hvor han i løbet af det første år fik en fin eksamen i både skriftlig og mundtlig dansk. I løbet af foråret 2020 begyndte mange ting imidlertid at presse sig på.
Undervisningen på Daghøjskolen var meget intensiv, og selv om der var mange gode lærerkræfter og ressourcer til at hjælpe eleverne, havde Bertram ikke godt af at blive presset så meget. Mange på holdet var autister, og det gav også Bertram nogle sociale udfordringer.
Samtidig havde familien besluttet, at han på et tidspunkt skulle flytte hjemmefra og havde i den forbindelse kig på et §107 botilbud i Karlebo i Nordsjælland. Bertram glædede sig til at stå på egne ben, men det skabte også lidt usikkerhed.
Skolen var ikke det rigtige for Bertram
Bertram fik rådgivning og gennemførte et VISO-forløb, hvor man analyserer styrker og svagheder. VISO gjorde et fantastisk stykke arbejde og støttede Bertram i at komme videre. Rapporten viste, at Daghøjskolen ikke var det rigtige tilbud for ham.
I samråd med CP Danmarks psykolog, Klaus Christensen, der i efteråret udførte udvidet STU-rådgivning, fik Bertram indsigt i sin egen situation. Med afsæt i VISO-rapporten besluttede de i fællesskab, at det bedste for Bertram var at tage orlov.
- Grunden, til at jeg stoppede, var, at jeg blev stresset, fordi jeg havde alt for mange bolde i luften, det kan jeg godt se nu, fortæller Bertram, der billedligt talt hele tiden var på tæerne.
- Neuropsykologen fra VISO-udredningen har anbefalet, at jeg resten af 2021 slapper helt af og slet ikke tænker på skolen, så det har jeg tænkt mig at gøre. Lige nu hygger jeg mig fire gange om ugen med vennerne i LEVUK, hvor jeg er fra kl. 12 til 17. Når corona-restriktionerne er overstået, er der også klubaktiviteter om aftenen.
Samtidig har han fået mere tid til at koncentrere sig om musikken. Faktisk med så stor succes, at han den 13. marts under kunstnernavnet ’Rumle’ fik udgivet nummeret ’Eurodance’ på musiktjenesten Spotify.
- Det er helt vildt, og noget jeg har drømt om længe, fortæller Bertram, der ud over musikken også har kastet sig over at producere podcast, som de senere år er blevet et vildt populært medie.
Stolt over sin afgangseksamen
Hvad der skal ske i 2022 ved Bertram ikke endnu. Foreløbig er STU’en blot sat på pause, og måske starter han op igen et helt andet sted.
- Man kan jo altid være bagklog og mene, at jeg skulle have valgt en anden retning, men jeg er stolt over, at jeg forsøgte og nu har fået to mega gode danskeksamener, og papir på at jeg både kan læse, skrive og analysere tekster – og endda er god til det, understreger Bertram.
- Men jeg har også lært, at jeg nok ikke kunne nå længere, og så har jeg på baggrund af VISO-udredningen lært en masse om mig selv, som jeg ikke vidste før, bl.a. at jeg ikke kan mærke, når jeg mentalt bliver udtrættet.
Kort om Bertram
Bertram er 19 år og født og opvokset i Ålsgårde nær Helsingør. Hans form for cerebral parese giver ham kognitive udfordringer, lidt langsom, men tydelig tale og en nedsat gangfunktion.
Fra 0.-til 3. klasse gik han i en almindelig folkeskole i Ålsgårde, derefter tog han 4.-9. klasse i Centerklassen på Skovvangsskolen i Allerød og 10. klasse på Osted Fri og Efterskole, hvor han gik i en prøvefri projekt klasse.
Den 1. februar 2021 flyttede han hjemmefra og ind i et §107-botilbud i Karlebo i Nordsjælland. Det er et midlertidigt botilbud, hvor der gives botræning og regelmæssige vurderinger af parat heden til senere at flytte i egen bolig.