Af Stine Skovdal Holm
På Hardsyssel Efterskole i Vestjylland har de 50 års erfaring med at drive efterskole, og det har lige siden starten været en central del af skolens DNA at skabe et stærkt fællesskab, hvor der er plads til alle. Derfor har det også altid været naturligt at inkludere elever med handicap i det fællesskab.
Ud af skolens 124 pladser er seks reserveret til elever med særlige behov, herunder cerebral parese. Elever med handicap er tænkt ind i skolens værdier, opbygning, indretning og aktiviteter. På den måde er rammerne indrettet til, at eleverne med handicap indgår på stort set lige fod med de øvrige elever. Og det betyder noget for fællesskabet – både for dem med handicap og dem uden.
- Vi hører ofte fra vores elever med handicap, at de på efterskolen for første gang oplever at være en del af fællesskabet. I deres tidligere skolegang har eleverne ofte kun været en del af selve skoledagen og er sjældent blevet budt ind i det fællesskab, der foregår efter den sidste time, og mange har derfor oplevet at føle sig udenfor, forklarer Jonas Hejsel, som er forstander på Hardsyssel Efterskole.
- Efter eleverne er startet på efterskolen, føler de sig for første gang ligestillet og ligeværdige med deres jævnaldrende. Her bliver de helt naturligt integreret fuldt ud i dagligdagen, fordi ingen tager hjem, når klokken ringer ud. Her er man tæt sammen dagen igennem og får nogle unikke oplevelser sammen.
En livslektie i ansvar og rummelighed
Det er dog ikke kun eleverne med handicap, der tager hjem fra et ophold på efterskole med rygsækken fuld af ny læring. De øvrige elever får også en livsvigtig lektie i rummelighed, ansvar og medmenneskelighed.
- Der er helt sikkert nogen, som i starten af skoleåret bliver udfordret på deres rummelighed. Men inden der er gået ret lang tid, er det blevet en normalitet at være sammen med andre, som ikke er helt som dem selv, fremhæver forstander Jonas Hejsel.
- Det bliver normalt at give en hånd med, når alle skal på tur med samme bus. Det bliver normalt at udvise lidt ekstra tålmodighed, når en kørestolsbruger skal have serveret maden sammen med resten af elevholdet. Og vigtigst af alt bliver det normalt at tænke alle ind i fællesskabet.
Når skolelederen i slutningen af skoleåret spørger eleverne om, hvad der har været særligt ved Hardsyssel, er der rigtig mange, der svarer, at det er det fantastiske fællesskab, de oplever på kryds og tværs. Og det gør Jonas Hejsel stolt.
Side om side
Efterskolen er indrettet således, at elever med særlige behov bor side om side med de øvrige elever på skolens sysler, som udgør en central nerve på Hardsyssel. Et syssel består af en klynge af 4 til 6 to-personers værelser, som deler et fællesrum med tekøkken og dagligstue.
Skolen gør også meget for, at handicaphjælpere bliver integreret og ikke blot optræder som hjælpere. Derfor ansætter skolen selv deres handicaphjælpere til hvert skoleår, og på den måde kan de også udføre andre opgaver og indgår som lærer og aften/ nattevagt for hele skolen.
Det betyder, at de bliver en fast integreret del af skolen og er kendt af hele elevholdet. Det er med til at skabe en helhed og gøre det endnu nemmere at hjælpe eleverne med handicap i dagligdagen.