Af Annette Haugaard, SUMH
- Hvor var det nu, vi så det med kæresten og at skrive sammen på nettet? spurgte 18-årige Rasmus fornylig sin mor. Det er for Lene Alexander et tegn på, at det er givtigt, at hun og sønnen nu har fået hul på snakken om, hvordan man passer på sig selv og andre på nettet og sociale medier.
Dobbelt så mange unge med en funktionsnedsættelse bliver nemlig udsat for trusler, mobning og krænkende adfærd i den digitale verden sammenlignet med andre unge.
Derfor har SUMH (Sammenslutningen af Unge Med Handicap) udviklet læringsuniverset Os Online til unge med kognitive funktionsnedsættelser som Rasmus, der har cerebral parese, hjerneskade og andre udfordringer - og som Lene Alexander har prøvet sammen med ham.
- Det er svært at følge med i Rasmus’ onlineoplevelser, fordi han ikke bor hjemme. Digital dannelse er også svært og abstrakt med hans udfordringer, så det er godt, at Os Online er meget konkret og har givet anledning til vigtige samtaler, som skaber en god åbenhed imellem os, hvis han en dag oplever noget ubehageligt på nettet eller sociale medier, siger Lene Alexander.
Konkret, relevant og fokuseret
Privatliv, relationer, konflikter, identitet, dating og billeddeling er nogle af de digitale temaer, Os Online behandler. De er relevante for Lene Alexanders søn, der for eksempel har mange ’venner’ på nettet og vist også en kæreste, han har mødt digitalt.
- Han bruger sin computer rigtig meget til at game, skype og skrive på Messenger - også med mennesker, han knap kender. Jeg er ikke decide ret bekymret, men Rasmus er sårbar over for at kunne blive manipuleret og måske også udnyttet. Det vil jeg gerne hjælpe ham til at undgå, siger Lene Alexander.
Hun og sønnen har i ferier og weekender set nogle af de otte små film i Os Online’s SoMe-spil. Her møder man en ung, der oplever et digitalt dilemma og skal hjælpe personen med at reagere på udfordringerne. På den måde op lever unge konsekvenserne af digitale handlinger, uden at det i praksis går ud over nogen.
- Emnerne er relevante, og Rasmus kan identificere sig med dem. Den helt konkrete handling her-og-nu betyder også, at han kan bevare fokus og koncentrere sig, selvom han har hukommelsesproblemer, siger Lene Alexander.
Gemt i hukommelsen og på pc
Undervejs i filmene har Lene Alexander talt med Rasmus om både hans overvejelser og egne lignende oplevelser. Selvom han typisk svarer kortfattet, tror moderen alligevel, at det fæstner sig.
- Der var en enkelt film, hvor han tydeligt gav udtryk for, at han selv ville blive ked af det, hvis han oplevede den slags og godt kunne se, at andre også bliver kede af det. Han har også siden efterspurgt en af filmene om at skrive med en kæreste, og det viser mig, at han lærer noget, siger Lene Alexander.
Hun har nu lagt en genvej til Os Online på sønnens computer, så han selv kan bruge det, og mor og søn har fået en fælles reference, de kan vende tilbage til.
Kort om Os Online
SoMe-spillet ligger gratis på osonline.dk med en dialogguide, der giver inspiration til samtalerne. Derudover er der et undervisnings materiale til STU og bosteder om digital dannelse. Unge kan selv ringe eller skrive til Os Online’s anonyme SoMe-rådgivning om det, der er for privat og pinligt at tale med familie, venner og personale om.