Af Frands Havaleschka
- Jeg havde hørt fra en pige med cerebral parese, at hvis man vil rykke sig fagligt, så skal man vælge Osted Efterskole, der er en helt almindelig efterskole, som har inkluderet en gruppe med funktionsnedsættelser, fortæller Simon Holm Eeg.
Meldingen var lige vand på Simons mølle, for hvis der noget, han hellere end gerne ville, så var det at steppe op i sine karakterer fra 9. klasses afgangseksamen, hvor han præsterede at få hele karakterskalaen fra laveste til højeste karakter.
- Jeg gik på en skole, hvor der ikke var fokus på det faglige, det var nærmest blot opbevaring, og alene det at få lov at gå op til den afsluttende eksamen i 9. klasse krævede, at mine forældre måtte slå i bordet, ellers var det ikke sket, siger Simon, der efterfølgende havde brug for at komme udenfor handicapmiljøet, hvor kravene var helt anderledes høje.
Han havde behov for at udvikle sig og styrke fagligheden. Derfor valgte han at tage både 10. og 11. klasse på en efterskole. Valget faldt på Osted Efterskole, efter at han havde besøgt stedet to gange. Først på en rundvisning for kørestolsbrugere og siden i en kort praktik, hvor han i et døgn oplevede efterskolens døgnrytme og faciliteter.
Adgangsbillet til HF enkeltfag
Simon, der er født og opvokset i Københavnsområdet, har forskellige udfordringer. Han har cerebral parese, er el-kørestolsbruger og ordblind. Osted Efterskole var i stand til at favne ham og tage hånd om alle udfordringerne. Det betød, at han efter de to år på Osted Efterskole havde fået en masse gode venner for livet og hævet sit karakterniveau med 50 procent.
- Havde jeg ikke gået på efterskolen, var jeg aldrig nogensinde kommet i gang med at tage HF på enkeltfag, understreger Simon, som startede på VUC i København i sommeren 2019.
Forud var gået to fantastiske år på Osted Efterskole, hvor han havde mange gode oplevelser lige fra dag et, hvor han blev placeret i en kontaktgruppe med 10 elever. Han var den eneste med handicap, men valgte at være fuldstændig åben om sine udfordringer og behov. Det gav hurtigt stor anerkendelse.
I starten var de andre elever meget forsigtige, for de vidste ikke rigtigt, hvordan han reagerede på deres kontakt. Men Simon kom hurtigt ind i jargonen og efter en måned var alles forsigtighed smidt over bord - og de kærlige drillerier var gensidige.
Blandt andet fyldte Simon under opholdet 18 år, og det var alle aktivt med til at fejre. Hjælperen fra skolen hjalp med at sætte fl ag og balloner på kørestolen, som han kørte rundt med i en hel uge under stor opmærksomhed.
To år med gode oplevelser
Udover venner, der kunne vise, hvordan man er sammen som ung – handicap eller ej – og en boglig fremgang, som hans potentiale aldrig tidligere var blevet udfordret til, gav de to år på efterskolen en masse andre gode oplevelser. Han var bl.a. med på to lejrskoler, det ene år som ekstern deltager med hjemkørsel om natten, det andet år på Falster, hvor kørestolsbrugerne var en fast integreret del.
- Det var bare fedt, understreger Simon, der også får det store smil frem, da han fortæller om de to vinterferier i Norge, hvor han bl.a. stiftede bekendtskab med snescootere og ’sitski’. Noget som hans familie har fået øjnene op for er en god fælles feriemulighed fremover, hvor alle kan være med.