Det kan betale sig at udfordre uddannelsessystemet når man har svært ved at gå den traditionelle vej.
Af Frands Havaleschka
Britt Drud Sørensen er et levende eksempel på, at det godt kan nytte noget at udfordre uddannelsessystemet. Britt, der er 36 år, har siden 2010 været ansat i et stort supermarked i Kalundborg som ufaglært medarbejder. På grund af hendes cerebral parese har hun kognitive udfordringer, som har gjort det svært for hende, at følge den traditionelle vej til en detailhandelsuddannelse.
Det har skabt en hel del frustrationer, for hun føler selv, at det vil være oplagt at få papir på det hun kan, men som hun har svært ved at opnå gennem detailhandelsuddannelsen i Coop, bl.a. på grund af overbliksvanskeligheder og udtrætning.
Men Britt er ikke typen, der giver op. Det viste hun allerede tilbage i 2004, hvor hun deltog på foreningens weekendkursus ’Ud af skolen og hvad så’. Her fortalte hun, at hendes højeste ønske var at bestå 9. klasse afgangseksamen, men at hun havde udfordringer med at læse.
Test-rapport blev vendepunktet
CP Danmarks psykolog Klaus Christensen testede hende, og efterfølgende udarbejdede han en rapport, der over for Britt tydeliggjorde, hvad der var årsagen til hendes udfordringer med ikke at forstå det læste. Gennemgangen af rapporten blev et vendepunkt for Britt, der ansøgte kommunen om en bærbar pc med talesyntese. Det fik hun, og efter oplæring i at bruge talesyntese gennemførte hun 9. klasse afgangseksamen i dansk.
Efter skolen kom Britt i praktik, og den sidste praktik resulterede i en fastansættelse i Kvickly i et 20-timers fleksjob. Her har hun været ansat i 12 år. Britt har altid fået ros for sit arbejde, og for at være mødestabil og næsten aldrig syg, derfor støttede arbejdsgiveren hendes ønske om en uddannelse som salgsassistent.
Men her opstod endnu en udfordring. Britt havde ikke kræfter og overskud til at gennemføre en almindelig detailhandelsuddannelse, der veksler mellem butiksarbejde og ugelange perioder med fuldt skema på Coops skole i Grenaa.
Online uddannelse giver mere ro
Hun undersøgte derfor mulighederne for at uddanne sig på anden vis, og fandt nogle fagpersoner som kunne hjælpe hende. Hun fandt ud af, at hun efter de mange års ansættelse i Kvickly kunne få en afkortet merit-lignende uddannelse til salgsassistent i butik.
På den baggrund tog Britt og Klaus Christensen et møde med jobcentret, arbejdsgiveren, HK og en RKV- og karrierevejleder fra erhvervsskolen ZBC. Resultatet blev at uddannelsen til salgsassistent blev afkortet til 6 moduler i AMU-regi, hvor undervisningen foregår online. Timetallet er samtidig reduceret til 7½ time pr. uge mod normalt 37 timer, hvor Britt i modulperioden har en dag med 5-timers online undervisning på ZBC i Slagelse og tager de sidste 2½ time hjemme. Ydermere er Britts timetal sat ned fra 20 til 15 timer på jobbet i Kvickly, de uger hun går i skole på ZBC.
Britt trives rigtig godt med indlæringen i sit eget tempo, hvilket giver hende overskud til også at passe sin fys- og rideterapi og løbeture med framerunneren.
Kort før sommerferien gennemførte hun AMU-kurset i salg og kundekommunikation, der er en del af AMU-kursuspakken "Fra ufaglært til faglært i detail". Hun bestod AMU-prøven med et meget flot resultat på 91 procent rigtige svar, der er langt over grænsen for ’bestået’ på 50 procent.
Det var derfor en rigtig glad og stolt Britt, der modtog prøvesvaret fra AMU-kurset:
- Det kan godt være jeg har et handicap, som giver mig nogle vanskeligheder, men det betyder ikke jeg ikke kan mit stof inden for den branche jeg har været ansat i siden 1. december 2010. Men det bedste af det hele er, at nu er jeg i gang med at få papir på det.